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Escala consists of a large scale photographic experiment produced during an artistic residency at Casa LUNA in December 2021, a new space by Pezo von Ellrichshausen Studio in the region of Ñuble, Chile. The work temporarily transforms the building at the end of its construction into a photographic darkroom in order to document the tools of its own construction. Each wooden ladder -portable and indispensable handmade tools, generally hidden from the final architectural work- was photographed. Recurring to the 19th century photographic technique of cyanotype printing, the final work consists of an archive of 25 five meter-tall pieces printed on fabric.

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The central proposal of the residency confronts how to manifest the monumental scale of Casa LUNA through a photographic process. The fabric pieces’ grand proportions, and their complex manipulation during the creation process, challenges both traditional negative-based photography as well as digital photography, both of which tend to diminish their subjects and are easily reproducible. On the contrary, the cyanotype, by essence, works on a 1:1 scale, does not allow deformations, and reveals the real scale of the object captured. Each print varies according to the time of day, the weather, and the season of the year. Just like each handmade ladder, each print is unique.

Escala consiste en un experimento fotográfico a gran escala realizado durante una residencia artística en Casa LUNA en diciembre de 2021, el nuevo espacio del estudio Pezo von Ellrichshausen en la región de Ñuble, Chile. La obra activa un edificio al final de su construcción como laboratorio fotográfico para transformarlo temporalmente en un aparato de documentación de las herramientas de su propia construcción. Se retrató cada escalera de madera fabricada para su edificación -herramientas hecho a mano, portátiles, indispensables, e escondidas de la obra final generalmente. La obra final consiste en un archivo de 25 piezas de 5m de alto ocupando la técnica fotográfica del cianotipo del siglo XIX impreso sobre tela.

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La propuesta central de la residencia enfrenta como manifestar la escala monumental y descomunal de Casa LUNA. Esta proporción magna de las piezas, y ssu compleja manipulación durante el proceso de creación, desafía tanto la fotografía análoga tradicional en base al negativo como la fotografía digital quien tienden a disminuir sus sujetos y ser fácilmente reproducibles. Al contrario, el cianotipo, por esencia, funciona a escala 1:1 y por ende no permite deformaciones y devela la escala real del objeto plasmado. Cada impresión varía según la hora del día, el clima, y la estación del año. Tal como cada escalera hecho a mano, cada impresión es única.

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